Een tijdje in Umeå - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Rosa - WaarBenJij.nu Een tijdje in Umeå - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Rosa - WaarBenJij.nu

Een tijdje in Umeå

Blijf op de hoogte en volg Rosa

28 Augustus 2012 | Zweden, Umeå

25-08-2012

De hele week thuis zitten was niet echt heel leuk. Ik had te veel tijd om na te denken en ik heb me af en toe grondig zitten vervelen. Daar kwam nog bij dat ik twee keer van plan ben geweest om een fietstocht te maken, maar beide dagen regende het dat het goot. Dat plan is dus letterlijk in het water gevallen, maar toen het gisteravond eindelijk droog was, heb ik even over de wandelpaden op het eilandje gecrosst. Het ‘eiland’ ligt in de rivier die door Umeå stroomt en er staan alleen maar grote huizen met reusachtige tuinen. Het gastgezin van de uitwisselingsstudent uit Duitsland woont daar. Ook was mijn e-reader mijn grote vriend deze week. Ik heb ‘De duivel draagt Prada’ en het eerste deel van de Millennium-trilogie al uit. Als ik op dit tempo doorga dan heb ik lang niet genoeg aan die 91 boeken die erop staan ;).

Het ergste was eigenlijk dat ik niet wist waar ik aan toe was. Eerst was nog niet zeker naar welke school ik zou gaan en dus ook niet wanneer ik zou beginnen. Inmiddels weet ik dat. Donderdag kreeg ik te horen dat ik maandag zal starten op Dragonskola, dat is dezelfde school als mijn gastbroer heen gaat en heeft ongeveer 2000 leerlingen. Ik ga ‘social science’ doen, daartoe behoort de basis van de exacte vakken, wat maatschappelijke vakken en talen, het is dus behoorlijk breed. Mijn rooster kan ik op internet inzien, maar ik snap er helemaal niks van. Het enige waar ik wijs uit kon worden was wanneer ik Zweeds heb en ik geloof ook iets van ANW (algemene natuurwetenschappen), maar dat weet ik niet zeker. Daar komt nog bij dat ik naast de verplichte vakken (zoals ANW en Zweeds) ook nog uit heel wat andere vakken kan kiezen. Er wordt gezegd dat het waarschijnlijk een eitje gaat worden wat betreft de inhoud van de vakken omdat ik zo’n exact profiel heb gehad in Nederland, maar het probleem wordt natuurlijk de taal.

Ik ben al aan het oefenen met een zelfstudiecursus van Rosetta Stone en dat werkt erg goed als het gaat om verstaan en lezen (ik kan als mensen langzaam praten het grootste deel wel volgen), maar minder om het praten, dus dat moet op school gaan komen. Bij deze cursus krijg je helemaal geen grammatica, maar omdat alles zo vaak herhaald wordt ga je de patronen herkennen en leer je het dus ongemerkt. Dat is erg leuk, dat je opeens doorhebt hoe iets zit. Het probleem in Zweden is (of het voordeel, het is maar hoe je het bekijkt) dat iedereen hier goed Engels spreekt en het ook heel graag wil spreken, dus iedereen praat alleen maar Engels tegen mij.

Ook al was de afgelopen week nogal saai, ik heb ook een aantal leuke dingen gedaan. Eén avond ben ik met Arvid mee geweest naar de ‘hangplek’ van de plaatselijke (alternatieve) jeugd en ik heb geleerd Mahjong te spelen (een soort Chinees/Japans pokeren). Bijna iedereen had daar paars/roze/blauw haar en volop piercings, maar ze waren erg aardig.

Vandaag ben ik met mijn gastmoeder het centrum van Umeå in geweest. Ze heeft het hele winkelcentrum laten zien en me gewezen waar alle leuke winkels zitten. Daarnaast hebben de dansscholen hier open dagen dit weekend omdat het eerste seizoen volgende week begint. Vandaag ben ik bij een open les modern van Umeå Dansskola geweest en morgen ga ik bij Balettakademien kijken. Umeå Dansskola is veel familialer en ik de lerares was erg aardig, maar de groep was wat minder, dus na morgen kies ik de leukste uit.

Morgen gaan we ook mijn kamer veranderen: andere (leukere) gordijnen, alle frutseldingetjes eruit, een leuke poster aan de wand en wat boeken uit de boekenkast beneden op de plank, zodat het meer mijn kamer wordt.


28-08-2012

Het is hier nu echt leuk! Mijn kamer is inmiddels veel meer mijn kamer. Gordijnen die ik leuk vind, één oude stoel eruit en een nieuwere erin, mijn bureau (secretaire) heb ik opgeruimd en mijn koffers zijn naar de kelder verhuisd. Alles heeft nu een plekje. Zondag heb ik een hele mooie foto gekocht (heel groot) voor maar 99 kronor (exact 12 euro) en die moet nog op de muur komen. Ook liggen er nog wat kleine schilderijtjes en een klokje klaar die ook nog opgehangen moeten worden, dus een foto komt later pas.

Veel belangrijker is natuurlijk: Ik heb mijn eerste twee schooldagen gehad! Gisteren moest ik me om 9.00 uur melden Anna, één van de rectoren. Ze heeft me toen een beetje uitgelegd wat ‘social science’ inhield en hoe het met de vakken hier zit. Zij ging daarna met me mee naar mijn eerste les: aardrijkskunde. Ik moest mezelf even voorstellen (in het Engels) en toen gingen we aan de slag. Zij hadden al één les gehad vorige week, maar toen hebben ze nog niet echt iets gedaan. We moeten in groepjes een presentatie voorbereiden en wij hebben het over orkanen en tornado’s. Het is echt heel makkelijk, dit hebben wij al in lagere klassen gehad, maar ik vind het wel fijn omdat ik nu vooral bezig ben met de taal. Ik heb niet zo veel tekst, ik doe alleen de inleiding en ik mag het in het Engels doen, maar ik ben er over aan het denken om Arvid te vragen me te helpen met vertalen en dat ik het dan in het Zweeds doen. Daarnaast maak ik de powerpoint, dus we doen wel ongeveer even veel.

Na AK was er een lunch (pannekoeken!). Gelukkig waren er een paar meiden die vroegen of ik met hun meer ging lunchen en toen hebben we heel veel gekletst , vooral over Nederland. Ik heb nu twee keer lunch gehad op school en het is echt goed eten. Het wordt natuurlijk wel in grote hoeveelheden gemaakt en het is even wennen om met de lunch warm te eten (ik mis de bruine boterham met kaas), maar in de winter is het natuurlijk wel fijn om lekker wat warms te hebben.

Daarna Engels, de vorige les is tegen iedereen gezegd dat ze een presentatie moesten houden over zichzelf, maar aangezien de helft dat niet had voorbereid, is het nu huiswerk voor volgende les (morgen), dus dat betekend dat ik er niet onderuit kom ;). Niet dat ik dat heel erg vind, het is niet erg moeilijk en mijn klas is erg aardig, maar ik houd absoluut niet van presentaties.

Na Engels was ik uit, maar een aantal van mijn klasgenoten hadden anderhalf uur tussen Engels en de volgende les en we zijn blijven kletsen. Iedereen was heel nieuwsgierig naar Nederland en waarom ik naar Zweden ben gekomen. Ze hebben wel vaker uitwisselingsstudenten op hun school gehad, maar niet zo vaak dat het inmiddels normaal is en mijn klasgenoten hadden nog nooit een uitwisselingsstudent in hun klas gehad, dus ik was heel interessant. Ze hebben me ook al wat Zweedse zinnetjes geleerd en wat slang. Wat me wel is opgevallen, dat ze eigenlijk heel weinig van Nederland weten, ik dacht dat dat vooral zo was in Amerika. “Jullie vlag is oranje, toch?” “Ze dragen van die houten schoenen.” “Tulpen” “Oja, eten jullie veel kaas?” Dus dat is toch wel een beetje weinig, maar ja, het schijnt dat er ook Nederlanders zijn die het geloven als je vertelt dat er ijsberen in Umeå lopen. (Dat heb ik gehoord op het introductiekamp). Tove had tegen me gezegd dat ik iedereen moest begroeten door een klopje op hun hoofd te geven en dan doen alsof dat normaal was in Nederland. Ik dacht dat niemand dat zou geloven, maar nu denk ik daar anders over.

Vandaag had ik mijn tweede schooldag. Lekker laat beginnen, om 10.40 uur met als eerste filosofie. Dat duurde een uur en een kwartier en het eerste uur zijn hele levensverhaal vertelt. Ik verstond wel een paar woorden, maar pas aan het eind hoorde ik van iemand dat het over zijn leven ging, dat had ik niet helemaal begrepen. Dat gaat dus nog lastig worden, want filosofie is natuurlijk wel echt een praatvak.
Daarna Zweeds, wat een eitje was, want we gingen een Engelse film kijken. Er zit natuurlijk wel een opdracht aan vast, maar de lessen Zweeds zijn kort en de film lang, dus we zijn daar nog wel een paar lessen mee bezig.
Godsdienst was goed te volgen. We hebben het over allerlei verschillende godsdiensten (wat wij dus in de eerste klas van de middelbare school hebben) en we begonnen met het hindoeïsme. De lerares praatte erg snel, maar ze had een powerpoint en tot mijn verbazing kon ik het overgrote deel lezen. Mijn aantekeningen zijn nu alleen in het Nederlands, Engels en Zweeds. Het afwisselen in Engels en Nederlands ging eigenlijk per ongeluk, maar de zinnen die ik in het Zweeds begreep heb ik ook in het Zweeds opgeschreven.

Gelukkig had ik gisteren en vandaag alleen lessen die je met je klas hebt, want ik had nog geen rooster van mijn keuzevakken. Ik zit in klas SP3A. Er zijn verschillende SP3 klassen, dat zijn alle derdejaars (3) social science (SP) leerlingen. Ik zit dus in A, maar er zijn er geloof vier, alleen SP3C mist, dus tot en met E. Deze social science klassen worden ook door elkaar gemengd. Ik heb bijvoorbeeld aardrijkskunde en godsdienst met met SP3 A en D. Daarnaast zijn er in elke vak verschillende moeilijkheidsgraden, met A het makkelijkst en E het moeilijkst (maar niet alle vakken gaan tot E).

Dit was allemaal een beetje onduidelijk, maar mijn rooster ziet er als volgt uit:
Maandag
9.45-11.05 Aardrijkskunde A
12.05-13.10 Engels C
Dinsdag
10.40-11.55 Filosofie A
12.35-13.15 Zweeds B
13.20-14.15 Godsdienst B
14.30-15.40 Projectuur
Woensdag
8.20-9.35 Filosofie A
9.45-10.50 ANW (dat is vooral over het menselijk lichaam en ecologie)
11.00-12.20 Engels C
13.13-14.25 Wiskunde C
14.35-15.40 ‘Social science’ (ik weet nog niet wat dat inhoudt)
Donderdag
8.35-9.05 ‘Mentoruur (hier krijgen mededelingen en kunnen we vragen stellen)
9.20-10.10 Wiskunde C
10.25-11.30 Zweeds B
12.45-13.55 Aardrijkskunde A
14.05-15.40 Godsdienst B
Vrijdag
9.45-11.05 ANW
11.50-13.10 ‘Social science’

Morgen moet ik om 10 uur bij het ‘service center’ zijn. Daar wordt dan mijn pasfoto genomen voor mijn schoolpasje. Met dit pasje kan ik boeken lenen, deuren openen van de ruimtes waar ik in mag komen (zelfstudieruimtes) en mijn kluisje. Die kluisjes zijn trouwens echt heel groot. Iedere leerling krijgt een laptop van de school, dus ik ook! Met deze laptop kan ik overal in school op internet en je kan m bij elke les gebruiken. Je hebt dus heel weinig boeken, geen schriften en geen agenda, want je doet alles op de computer. De meeste leerlingen leggen hun tas in hun kluisje en lopen de hele dag alleen met hun laptop in hun handen. Daarnaast kun je tussen de lessen door makkelijk naar je kluisje, want te laat komen is ook geen probleem. Je kan ook lessen missen zonder dat je daar problemen mee krijgt. Het schoolsysteem is dus heel vrij.

O ja, ik had trouwens gezegd dat de school van buiten heel lelijk was? Nou, de binnenkant is dat absoluut niet! Overal zijn veel vrolijke kleuren en alles is heel open en licht. Ook zijn er veel nieuwe spullen en het is behoorlijk modern (maar dat is pas sinds drie jaar zo, daarvoor was de binnenkant ook lelijk). Er is een grote, open ruimte in het midden waar je koffie en lekker dingen kan kopen en daar zitten de hele dag door mensen. De eetzaal is ook heel groot en gezellig en loopt helemaal in een grote U-vorm om een binnenplaatsje heen waar je (in de zomer) kan zitten. De leraren eten daar ook. Ze hebben wel een lerarenkamer, maar de afstand tot de leerlingen is niet zo groot. Alle leraren worden bij voornaam aangesproken.

Al met al, heb ik het hier nu erg naar mijn zin. Mijn leven hier gaat nu echt beginnen, school, vrienden, dansen, een eigen kamer… We zullen wel zien of ik nog net zo happy ben als het straks maar drie uur per dag licht is, maar voor nu is het erg leuk.

En bedankt voor al jullie reacties! Ik vind het heel leuk om ook even wat van jullie te horen!

  • 28 Augustus 2012 - 16:54

    Maya:

    Hey Rosa,

    dus als je terug komt is je haar de kleur.........?

    Wat een raar lesrosster zeg.... maandag en vrijdag zijn wel heel relaxed....haha
    Maar je doet daar toch highschool? hebben ze dan ook niveau's zoals vmbo, havo en vwo?
    En je bent dus ingestroomd in het 3de jaar?

    wanneer worden de dagen daar echt korter?

    groetjes maya

  • 28 Augustus 2012 - 17:21

    C.visser:

    Hallo Rosa,
    Fijn dat ik dit mocht lezen. Je raakt al helemaal ingeburgerd.Volg met belangstelling wat je allemaal meemaakt. Vandaag hebben Johan en Gerda mij verrast met een uitje naar Amsterdam. Eerst moest ik naar het Kaaikhof in Saendelft voor bloedonderzoek. Johan stelde voor gelijk de rolstoel maar mee te nemen. Daarna zijn wij naar Amsterdam Noord gegaan waar wij capucino hebben gedronken en onze ma-
    gen vulden met appelgebak met slagroom bij restaurant café IJKANTINE. Daarna met de pont naar het Centraal station waar wij een rondje hebben gelopen en vervolgens met dezelfde pont (Nr.51) een half uur later weer terug.
    Morgen om 11 uur naar de pedicure en vrijdag naar het ZMC urologie voor de uitslag.
    Houd je op de hoogte. Hart. gr.Opa

  • 28 Augustus 2012 - 19:09

    Ada:

    Ha dochterlief,

    Leuk dat de school begonnen is. En nu maar veel mensen leren kennen en Zweeds praten en een Zweeds telefoonnummer nemen. Zit je nou in de examenklas of net eronder? En wanneer starten de keuzevakken?
    Leuk die foto's. Ze hebben wel veel tv kamers....
    liefs, Ada

  • 28 Augustus 2012 - 21:57

    Piet Visser:

    Ha die Rosa!

    Wat vond ik dat weer ontzettend leuk om allemaal te lezen en om de foto's te bekijken. Ik weet inmiddels meer van jouw leven dan dat van mijn eigen kids lijkt het wel! Knap hoe je met al die veranderingen omgaat. En dat je al Zweeds kan begrijpen en een beetje kan spreken vind ik helemaal ongelooflijk knap. Ik zou dat echt niet kunnen hoor.

  • 28 Augustus 2012 - 21:57

    Piet Visser:

    Ha die Rosa!

    Wat vond ik dat weer ontzettend leuk om allemaal te lezen en om de foto's te bekijken. Ik weet inmiddels meer van jouw leven dan dat van mijn eigen kids lijkt het wel! Knap hoe je met al die veranderingen omgaat. En dat je al Zweeds kan begrijpen en een beetje kan spreken vind ik helemaal ongelooflijk knap. Ik zou dat echt niet kunnen hoor.

  • 28 Augustus 2012 - 21:59

    Piet Visser:

    OEPS, ik dacht dat mijn systeem vast zat. Iets te vaak op die groene button geklikt.

  • 29 Augustus 2012 - 13:30

    Jamie:

    Hey Rose,

    Wat fijn dat je het naar je zin begint te krijgen :)
    Ik ben heel blij voor je! Het klinkt echt superleuk!
    Xx

  • 29 Augustus 2012 - 21:03

    Remo:

    Hoi zusje,

    Je verteld het allemaal zo enthousiast dat ik bijna naar Zweden toe wil komen om ook even een kijkje te nemen! We missen je hier wel een beetje hoor, vooral aan tafel, beetje kaal tegenover me. Ik dacht dat ik dit jaar weinig les zou hebben op school, maar als ik jou rooster dan zie kom ik daar maar weer op terug :)

    Ik hoop dat het zo leuk blijft en we kijken alweer uit naar je volgende stukje!

    Groetjes,

    Remo

  • 31 Augustus 2012 - 15:18

    Cissi:

    vad roligt att du har kommit hit Rosa!

  • 02 September 2012 - 17:37

    Johanna:

    jaa! det är jättekul att du kommit hit till Umeå! :)

  • 05 September 2012 - 09:11

    Suzanne:

    Lieve Rosa,
    Vandaag al je belevenissen van begin tot nu gelezen, ontzettend leuk!! Wat goed dat je al wat Zweeds begrijpt! Lijkt me niet makkelijk om een filosofieles in het Zweeds te volgen hoor... Zijn je klasgenoten even oud als jij? Ik hoop dat je snel vrienden en vriendinnen hebt op school en daarbuiten, dat maakt het waarschijnlijk nog leuker. Dat huis van je gastgezin is wel groot hoor! Ik dacht eerst dat het een woonproject voor meerdere studenten was, zoveel TV-kamers ;-) Wat fijn dat het aardige mensen zijn die goed voor je zorgen.
    Nog anderhalve week en dan gaan Dirk en ik 5 weken naar Nepal! We gaan rond een groep bergen lopen, de Annapurna's en komen boven de 5400 meter. Erg veel zin in.
    groetjes, Suzanne

  • 07 September 2012 - 12:14

    Agnes Lavrijssen:

    Hoi Rosa,
    Nu pas tijd gehad om je blog te lezen. Maar je geeft een goede indruk van je leven daar. En knap, dat je al zweeds kunt lezen. Ik heb een zweedse vriendin, en lezen is idd een stuk gemakkelijker dan verstaan. Ze spreken de letters anders uit.
    Goed dat je meteen een club zoekt om wat buitenschools te doen. Lekker dansen.
    Nou Rosa, ik ben benieuwd naar je avonturen, dus kijk uit naar je volgende blog.
    Groeten, Agnes.

  • 19 September 2012 - 23:16

    Gerda:

    Hoi Rosa,

    Helaas lees ik dit een beetje laat. Via opa je mailtje binnen gekregen. Kennelijk is mijn aanmeldig niet goed gegaan maar ik vind het leuk om te lezen hoe het met je gaat. Fijn dat het al begint te wennen en je de taal zolekker onder de knie krijgt. Suzan en Dirk zijn inmiddels aan hun trek begonnen en dat is ook leuk om te volgen. Zij zetten af en toe wat op facebook.
    Nou hou je taai en geniet van dit jaar zoveel je maar kunt zoiets maak je maar 1 keer mee. Groetjes Gerda en Johan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Rosa

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 67318

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Uitwisseling in Zweden

Landen bezocht: