Inburgeren en vreemde dingen - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Rosa - WaarBenJij.nu Inburgeren en vreemde dingen - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Rosa - WaarBenJij.nu

Inburgeren en vreemde dingen

Blijf op de hoogte en volg Rosa

08 September 2012 | Zweden, Umeå

07-09-2012

Mijn tweede week school zit erop. Het is pas twee weken, maar het lijkt alsof het behoorlijk wat langer is. Inmiddels ben ik wel een beetje ingeburgerd. Nog niet heel erg, natuurlijk, ik spreek de taal nog niet en laatst vroeg iemand nog: ‘Where is the exchange student?’ (wat eigenlijk wel grappig was), maar ik heb een kluisje, een laptop, een schoolpasje en ik weet de weg naar school al bijna op mijn duimpje. Nu ik dit typ bedenk ik me dat ik vandaag één ding vergeten ben. Je moet je schoolpasje elke week een keer langs een scanner halen zodat deze geüpdatet blijft (en je je kluisje kan blijven openen), maar dat ben ik deze week vergeten. Nouja, dat komt wel goed. Als je een keer lang ziek bent, dan moet je pasje toch ook blijven werken?

Mijn gastouders zitten nu in Cannes voor een verjaardag van een vriend en zij hebben daar heel wat beter weer dan hier. De afgelopen twee weken hebben we erg veel regen gehad en de lucht is geen enkele keer blauw geweest. Gisteren was het eindelijk weer mooi weer en daar was ik heel blij mee, want de hele stad ziet er veel vrolijker uit als de zon schijnt. Ik wilde dat mooie weer goed benutten en ging met mijn fiets op weg naar een meer in de buurt. Dat ligt net buiten Umeå en was volgens de kaart van de VVV niet moeilijk te fietsen. Waar ze bij de VVV geen rekening mee hebben gehouden is dat ze in en om de hele stad aan het verbouwen zijn (omdat ze de culturele hoofdstad van 2014 zijn) en zo ook op weg naar het meer. Het ging bijna de hele weg goed, ik zag het meer al liggen glinsteren in de zon en toen kon ik niet verder. Ik moest onder de autoweg door, maar omdat ze het daar aan het opknappen zijn, was dat onmogelijk. Dat was even flink balen en ik had ook niet de tijd meer om de andere weg (een reusachtige omweg) te nemen. Dat wordt dus een excursie voor een andere keer.

Woensdagavond zijn we bij Kajsa en Mathilda (dezelfde als van de Crayfishparty, alleen waren de oudere zus Fanny en de vader nu niet thuis) gaan eten, maar de rest van de dagen hebben Arvid en ik samen gekookt en donderdag ook samen met Mathilda die toen bij ons kwam. Dat ging heel goed en het was elke keer heel lekker omdat Carin voor deze week ‘Lina’s Matkasse’ had besteld. We kregen aan het begin al het eten voor de hele week in huis met alle recepten. Deze zijn erg uitgebreid en niet handig als je snel even wat wil koken, maar het is wel ontzettend lekker.

Dinsdag heb ik mijn eerste dansles gehad: Modern bij Balettakademien. Ze hebben twee locaties en de danszaal waar ik in dans is in het ‘Rosa Huset’ oftwel ‘het roze huis’ en het is dus absoluut niet roze. Tenminste dat vind ik. Blijkbaar vinden ze het hier niet echt knalroze, maar wel een beetje rozig. Ik vind het eerder geel. Gelukkig heb ik het toch gevonden. De dansles was ontzettend leuk! Het niveau is hoger dan ik gewend ben, maar dat vind ik wel leuk, dan moet ik er hard voor werken. De groep is heel erg groot, maar wel leuk. We splitsen af en toe op bij het oefenen.


08-09-2012

Het is weer eens tijd om een verslag te plaatsen. Ik was gisteren al begonnen, maar heb het niet afgekregen omdat we vroeg moesten eten. Twee meiden uit mijn klas (ik denk dat ik ze inmiddels wel vriendinnen kan noemen) kwamen bij mij zodat we daarna met z’n drieën naar de stad konden gaan. Daar zijn we eerst naar een café geweest met nog een aantal andere meiden en daarna gingen we uit naar ‘5ive’. Daar wordt gedanst, maar er zijn ook veel tafeltjes en een plek waar de karaoke kan zingen. Het is ondergronds, onder een parkeergarage en het is heel populair Deze keer was het extra druk omdat een bekend iemand van MTV zou komen (die uiteindelijk niet is komen opdagen).
Ik heb een ontzettend leuke avond gehad en het leukste was nog dat bijna mijn hele klas (bijna de hele school) en veel mensen uit parallelklassen, waar ik gisteravond voor het eerst echt mee gepraat heb. De meesten waren nogal verrast om mij daar te zien, maar ze vonden het geloof ik wel leuk dat ik kwam.

Alhoewel iedereen Engels praat, krijg ik toch wel heel erg het idee dat ik snel echt Zweeds moet leren. Ik begrijp de grote lijnen wel, maar het is heel vervelend als iedereen lacht en jij geen idee hebt grap is en als mensen in gesprek zijn en snel praten en jij nauwelijks kan volgen waar het over gaat. Ik begin dat steeds meer te denken, vooral omdat ik het gevoel heb dat ik er al behoorlijk lang ben. Al is het pas drie weken (hier in Umeå) en ga ik pas twee weken naar school. Ik heb ook al twee keer tegen mijn gastgezin gezegd dat ze (langzaam) Zweeds tegen mij moeten praten en dat ik dan in het Engels antwoord, maar zodra ik antwoord in het Engels, gaan zij ook weer over op het Engels, dus dat gaat nog niet echt goed.

Maandag ga ik ook tegen iedereen op school zeggen dat ze Zweeds tegen mij kunnen praten (behalve als het iets heel moeilijks is). Ik vraag het wel als ik het niet begrijp, dat doe ik ook bij de leraren.

Vanmiddag ben ik even de stad in geweest omdat daar een marktje was met kraampjes met eten uit verschillende landen: Fudge uit Engeland, Olijven uit Griekenland, Paëlla, Crêpes en het belangrijkste: Nederlandse kaas! Ik dacht dat het gewoon Zweden zouden zijn die het opgezet hadden, dus ik zei tegen de verkoper in het Engels dat ik uit Nederland kwam en toen antwoordde hij in het Nederlands! Ik was erg verbaasd, maar elke kraampje daar werd dus gerund door mensen die echt uit die landen kwamen. Ze staan de hele lente-zomer-herfst elke keer in een andere stad (meestal in Noorwegen, maar dus ook in Umeå). De verkoper vroeg aan mij wat ik hier dan deed en het was heel leuk om even Nederlands te praten. Ik merk dat het lastiger is om Nederlands te praten. Ook toen ik even met Peter belde had ik de hele tijd de neiging om Engelse woorden te gebruiken of zelfs hele zinnen in het Engels te zeggen (terwijl ik dat helemaal niet heb als ik schrijf). Het is erg vreemd, vooral omdat ik als ik Engels praat ook de neiging heb om er af en toe een Nederlands woord doorheen te gooien. Zo’n uitwisseling is dus niet goed voor je Nederlands, maar ik blijf Nederlandse boeken lezen op mijn e-reader (ik heb de millenium-trilogie uit), dus dat komt wel goed. Al zegt Carin dat ze mijn e-reader gaat afpakken en dat ik alleen nog maar Zweedse boeken ga lezen, maar dat doet ze toch niet, want ze snapt helemaal dat lezen rustgevend is omdat dat één van de weinige momenten is dat ik mijn eigen taal zie.

En dan nog vooral heel leuk nieuws voor mij: De trip naar Stockholm met de andere uitwisselingsstudenten is gepland! Deze is van 1 november t/m 4 november, dan is het herfstvakantie. Het lijkt me echt heel leuk om iedereen weer te zien en om Stockholm te bezoeken. Wel jammer is dat niet iedereen kan. Er gaat een aantal met hun gastgezin op vakantie, dus die kunnen sowieso niet en een aantal woont al in Stockholm, maar er is ook niet plek voor iedereen. Dat vind ik echt jammer, want wat nou als iedereen zou willen? Als er geen plek meer voor mij is, dan is dat wel jammer, maar mijn gezin heeft een appartement in Stockholm, dus als ik zou willen dan kan ik er altijd later nog een keer heen (misschien doe ik/doen we dat sowieso wel een keer).

Nu ik hier begin te wennen en alles een beetje normaal begint te worden, zal ik wel minder verslagen gaan plaatsen en misschien uiteindelijk alleen nog bij speciale gebeurtenissen (de trip naar Lapland bijvoorbeeld), maar dat weet ik nog niet zeker.

Ik wil afsluiten met een lijstje met allerlei dingen die me opvallen aan Zweden/Umeå:

- Bijna alle blonde meiden hebben hun haar nog blonder gemaakt. Blijkbaar moet je of niet blond zijn, of heel erg blond.

- Elk meisje op school (en een groot deel van de jongens) is in het bezit van een zwarte strakke broek en waarschijnlijk meerdere, want bijna iedereen draagt ook elke dag deze zwarte broek. De meesten dragen ook nog eens precies hetzelfde merk (al wijken er een paar af).

- De helft van de fietsen in Umeå is van hetzelfde merk en deze fietsen hebben een soort van raster als jasbeschermer.

- Er roken hier heel weinig mensen, maar daarentegen heeft een groot deel van de jongeren (en volwassenen) pruimtabak op zak.

- Ze eten hier heel veel vlees (alleen geen kip). Laten we het houden op zo'n dertien keer per week (lunch en avondeten). Er zijn wel vegetariërs, maar iedereen die niet vegetariër is, eet nauwelijks vegetarische maaltijden.

- Alles is op zondag gewoon open, maar zowel zaterdag als zondag gaan de winkels om 4 uur dicht.

- Bijna alle supermarkten zijn 7 dagen in de week tot 22.00 uur open.

- De ‘K’ in het Zweeds spreek je meestal niet uit als een ‘K’. Soms is het een K-klank maar veel vaker is het een ‘sj’- of ‘sh’-klank (ja, daar zit ook weer verschil tussen) en de ‘sh’-klank is net zo iets als de harde ‘g’-klank in het Nederlands: Buitenlanders kunnen dit nauwelijks uitspreken.

- Ze schrijven de datum hier omgekeerd, dus jaar-maand-dag in plaats van dag-maand-jaar.

- Het persoonsnummer van een Zweeds staatsburger bestaat uit zijn/haar geboortedatum, dan een streepje en dan nog vier cijfers, dus iedereen weet het ook uit zijn hoofd. Dit nummer wordt voor hele vaak gebruikt, ook bijvoorbeeld op school. Je kan je rooster op internet zien met je persoonsnummer. Omdat ik niet zo’n nummer heb, kan ik inloggen met 940315-TF01.

- Iedereen praat Engels, echt iedereen! Niet iedereen even goed, maar ik ben nog niemand tegen gekomen die zich helemaal niet kan redden in het Engels.

  • 08 September 2012 - 22:40

    Bo Schimmel:

    Hoi roos,
    Om heel eerlijk te zijn mis ik je wel en nu k dit lees mis ik je al helemaal!
    Ik zit nu rustig met vrienden dit te lezen bij griftpark (op mn mobiel).
    Wat ik wel heel fijn vind is dat je met iedereen goed kan opschieten! En lekker uitbent geweest.
    Ik hoop voor je dat je snel zweeds leert dat je lekker mee kan lachen om grappen van anderen.
    Ik zou graag ook wel een keer willen meemaken wat jij nu meemaakt maar liever niet een heel jaar op zo een koude plek en ik zou me al helemaal niet kunnen redden in zo een vreemd land :$.
    Liever gewoon een dagje ofzo.
    Nu ga ik me niet meer afzonderen van mijn vrienden, dus laterrrrr
    Heledikkekus van bo
    P.s. als je thuiskomt verbied ik je trouwens wel zweeds of engels te spreken want daar ben ik totaal niet zo goed in als jou.

  • 09 September 2012 - 12:06

    Piet Visser:

    Ha die Rosa,
    Dat was weer een leuk en interessant verslag! Heb er weer van genoten.
    Groetjes, Piet Visser

  • 09 September 2012 - 14:12

    Alex:

    Heel leuk je verslagen te lezen uit Zweden. En fijn dat je het naar je zin hebt daar.
    Groeten van ons 5-en

  • 09 September 2012 - 17:12

    Ada:

    Lekker uitgebreid verslag weer! Je voelt je echt steeds meer thuis. Leuk ook die Zweedse weetjes.

  • 10 September 2012 - 00:02

    Marjan Schimmel:

    Hoi Rosa,
    Leuk man, om over al je inburgerings-zaken te lezen. En fijn dat je al zo een eigen plek aan't creeren bent. Best snel eigenlijk. Door jou leer ik zo ook wat over Zweden en de zweden. Hartstikke leuk. Dus blijf vooral zo doorgaan!
    Vanwege jou kijk ik met het 8 uur journaal ook altijd naar het weer in Zweden, en dat was de laatste tijd inderdaad wel flink waardeloos! Hopenlijk gaat dat nog wat veranderen zodat je nog wat leuke fietstochtjes kunt maken .(voordat je aan't breien moet.) Heb je eigenlijk al elanden ontmoet??
    Zie uit naar je volgende verslag!
    Liefs, Marjan.


















































































































  • 10 September 2012 - 10:44

    Maya:

    Hey Rosa,

    Super grappig al die weetjes!

    ik kijk uit naar je volgende avonturen

    liefs Maya

  • 10 September 2012 - 12:18

    Erica:

    Moi Rosa,

    Leuk om je verslag te lezen, ook wel herkenbaar! Vooral dat van het snel praten en de grapjes... Dat had ik in de VS. Ik dacht dat ik wel goed Engels kon haha, maar de eerste twee weken waren erg zwaar. pas toen ik de grapjes kon volgen ging het beter en toen ik zelf grapjes kon maken was het helemaal goed hahaha! Dat komt vanzelf; sneller dan je denkt. Bij mij leken de eerste weken ook alsof ik er al heel lang zat, omdat je zoveel nieuwe dingen meemaakt. Later wordt het gewoon, dan leef je gewoon je leven.
    Mooi dat je ons op deze manier op de hoogte houdt!

    Lieve groeten vanuit Nederland
    Erica

  • 10 September 2012 - 17:48

    Klara:

    Hee Roos,
    Super leuk dat je af en toe verslagen plaatst, ik lees ze graag!
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Rosa

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 67324

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Uitwisseling in Zweden

Landen bezocht: