Voor vertrek - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Rosa - WaarBenJij.nu Voor vertrek - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Rosa - WaarBenJij.nu

Voor vertrek

Blijf op de hoogte en volg Rosa

14 Augustus 2012 | Nederland, Utrecht

Nu zit ik nog thuis, in de huiskamer achter mijn laptop. Morgen om deze tijd zit ik in het vliegtuig op weg naar Zweden. Het is nu echt zo ver. Ik heb afscheid genomen van veel mensen, maar ik heb niet echt het idee dat ik iedereen zo lang niet zal zien. Nog steeds heb ik er ontzettend veel zin in, al was dat een beetje minder toen ik gisteren bezig was met mijn koffer inpakken. Dat had nogal wat voeten in de aarde, want toen hem ik na een aantal keer opnieuw inpakken eindelijk dicht kreeg, bleek hij nog steeds veel te zwaar te zijn. Nu zit mijn koffer dicht en hij is lichter dan 23 kilo, maar zo ga ik weer opnieuw beginnen om te kijken of ik er niet toch nog wat bij kan. Misschien had ik toch een warm land uit moeten kiezen, dan zou ik niet al die dikke winterkleding mee hoeven nemen. Niet dat ik zo veel winterkleding heb, ik zal daar zeker een dikke winterjas en wat truien moeten kopen om niet dood te vriezen.

Volgens mij heb ik nu alles geregeld wat er te regelen valt. Alhoewel, gisteren schoot me opeens weer wat te binnen, en dat is nu geregeld, maar misschien bedenk ik zo weer wat nieuws.

Voor iedereen die het nog niet, of niet meer weet: Morgen vlieg om 14.15 vanaf Schiphol naar Stockholm samen met een Nederlands meisje en een Nederlandse jongen die ook met dezelfde organisatie naar Zweden gaan. In eerste instantie zouden we via Estland vliegen, maar gelukkig is de vlucht veranderd en vliegen we nu rechtstreeks. Die dag komen alle buitenlandse studenten die met YFU naar Zweden gaan daar aan. We hebben daar eerst een voorbereidingskamp van drie dagen en dan gaan we pas naar ons gastgezin toe.

Mijn gastgezin woont in Umeå. Dat ligt ongeveer 600 kilometer boven Stockholm, dus zo noordelijk dat het noorderlicht af en toe te zien is (wat ik heel leuk vind). Het is een universiteitsstad met zo’n 80.000 inwoners waarvan er meer dan 30.000 student zijn.

Mijn gastouders heten Carin en Lars. Carin was eerst fysiotherapeut, maar gaat komend jaar lesgeven op de universiteit. Lars is CEO (bestuursvoorzitter) van Vitec een ‘software solutions company’. Daarnaast heb ik nog een gastbroer en een gastzus. Arvid is 19 en gaat naar het laatste jaar van de middelbare school en Tove is 22 en studeert political science en is actief in de sociaal democratische partij van Zweden. Ze woont op kamers in Umeå, maar komt bijna wekelijks nog thuis.

Dat was het voor nu. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden en mijn volgende verslag komt als ik weer genoeg te vertellen heb (en daar de tijd voor heb).

  • 15 Augustus 2012 - 08:35

    Piet Visser:

    Dag Rosa,

    Vanuit Almere wensen Jacqueline en ikzelf je een hele mooie tijd toe in Zweden.
    Ben je nog zenuwachtig?
    Dat moet haast wel!
    Het lijkt ons een hele grote stap om zomaar zonder paps en mams op het vliegtuig te stappen en dan (bijna) helemaal alleen naar Zweden te vliegen.
    En dan daar op dat vliegveld en maar hopen dat ze op je staan te wachten en dat ze je kunnen vinden en herkennen in de drukte.
    Best eng hoor!
    Dus wij vinden het super cool dat je dit allemaal aandurft.
    Heel veel plezier toegewenst en laat af en toe eens horen via rosainzweden.waarbenjij.nu.
    Ik heb mijn e-mailadres daar zo juist op aangemeld.

    Groetjes,
    Pieter Visser

  • 16 Augustus 2012 - 19:05

    Tiny Schimmel:

    Lieve Rosa,

    Heel leuk dat je nog een afscheidsliedje op de piano kwam spelen. Je hebt talent !
    Nu maar hopen dat ze in Zweden een goed keybord of een piano hebben.

    Succes met alle nieuwe indrukken. Het zal wel lukken !

    Groeten van Evert en Tiny Schimmel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Rosa

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 67334

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Uitwisseling in Zweden

Landen bezocht: